Opleiding poëzie

Eerste jaar

Creatieve bronnen
Je leert voeling te krijgen met je eigen creatieve bronnen. Je onderzoekt wat jouw beste schrijfroutine is en leert omgaan met de uitdagende kanten van het schrijverschap.

4 sessies, verspreid over het jaar

Docent: Isabelle Rossaert

 

Poëziegeschiedenis

In poëzie is het van groot belang om je tegenover een traditie te positioneren. In deze eerste module krijg je in sneltreinvaart een overzicht van de Nederlandstalige poëzie van Egidius tot Claus. Hierin komen ook de belangrijkste termen om over poëzie te praten een eerste keer aan bod.

6 sessies
Docent: Peter Holvoet-Hanssen
 

Materialiteit

Bij poëzie staat het materiaal centraal: de taal. Aan de hand van gerichte schrijfopdrachten word je je meer bewust van klanken, van het verschil tussen metrum en ritme, van verschillende manieren om metaforen in te zetten en van de kracht en de gevaren van het enjambement.

10 sessies
Docent: Hilde Keteleer
 

Hedendaagse dichters

Op basis van de eerste kennismaking met jouw werk kiezen de docenten enkele hedendaagse dichters die ze samen met jou lezen en analyseren. Je diept de aangeleerde methoden verder uit.

6 sessies
Docenten: Hilde Keteleer (eerste drie lessen) en Peter Holvoet-Hanssen (laatste drie lessen)

 

Projectdagen

Tijdens de projectdagen in het eerste jaar wordt de praktijk van de feedbackgroepjes geconsolideerd. Je leert op de juiste manier feedback te vragen en feedback te geven op elkaars werk. Er zijn vijf begeleide projectdagen. Verder rekenen we erop dat je met je feedbackgroep maandelijks (met uitzondering van de maanden waarin er een projectdag valt) een feedbackgroep organiseert. Deze feedbackmomenten vormen meteen ook een stimulans om gestaag voort te werken aan je eigen literaire project.

De projectdagen vinden altijd plaats op zaterdag. De tussenliggende feedbackmomenten spreek je onderling af met jouw groepje.

Begeleiding: Ruth Lasters – Xavier Roelens

Tweede jaar

Uitdieping

In het tweede jaar gaan we dieper in op de ontwikkeling van je eigen poëtische persoonlijkheid. We letten op stijlkenmerken en het belang van observaties om tot sterk beeldend schrijven te komen. We graven dieper in op hoe je een gedicht of cyclus componeert en hoe je thema’s kan uitwerken over gedichten heen.

10 sessies
Docent: Annemarie Estor – Charlotte van den Broeck
 

Literaire veld

Hoe treed je met je werk naar buiten? Hoe ziet het literaire landschap eruit en hoe kun je jouw plaats daarin verwerven? Hoe werkt een uitgeverij en hoe contacteer je die het beste? En wat zijn jouw rechten als auteur? Op deze en andere vragen bieden we je een antwoord.

4 lezingen – op zaterdagochtenden
Docenten: gastdocenten uit de literaire wereld

 

Projectdagen

Vijf projectdagen. Tijdens de projectdagen krijg je individuele feedback op jouw literaire project.

Begeleiding: Annemarie Estor - Charlotte van den Broeck
 

Vakjury

Gedurende de eerste twee jaren van de opleiding werk je aan een eigen manuscript. Op het einde van deze twee jaar kan je dit manuscript voorleggen aan een vakjury. Deze bepaalt of je manuscript voldoende rijp is om voor te stellen aan een uitgever.

Derde jaar

Afhankelijk van het juryoordeel over je manuscript op het einde van het tweede jaar kan je opteren om je manuscript voor te stellen aan uitgevers tijdens de pitch of om een extra publicatiejaar te volgen.

 

Pitch bij uitgevers

In de loop van februari van het volgende jaar organiseert SchrijversAcademie een pitchingdag met enkele uitgevers. Bedoeling is dat je met hen in gesprek gaat en leert hoe zij op je werk reageren.

Mogelijk leiden deze gesprekken tot een samenwerking met een van deze uitgevers. Hier geldt echter geen enkele verplichting, noch voor de uitgevers om werk van studenten te publiceren, noch voor de studenten om met betreffende uitgevers in zee te gaan.

Voorafgaand aan de pitchingdag krijg je een workshop waarin je je kan voorbereiden op deze pitch.

(Noot: voor deelname aan workshop en pitch vraagt SchrijversAcademie een kleine extra bijdrage)

 

Publicatiejaar (optioneel derde jaar)

Voel je je nog niet klaar om je manuscript aan uitgevers voor te leggen of raadt de vakjury je aan om nog verder te werken aan je project, dan kan je opteren voor een publicatiejaar.

Het zwaartepunt van dit publicatiejaar ligt op de verdere individuele projectbegeleiding. Dit gebeurt door een projectbegeleider die je zelf kiest.

Daarnaast krijg je ook enkele bijkomende workshops rond spreken in het openbaar en werken met een uitgever.