Opleiding proza

Eerste jaar

Creatieve bronnen
Je leert voeling te krijgen met je eigen creatieve bronnen. Je onderzoekt wat jouw beste schrijfroutine is en leert omgaan met de uitdagende kanten van het schrijverschap.

4 sessies, verspreid over het jaar

Docent: Isabelle Rossaert

 

Schrijfmethode
Je onderzoekt de verschillende elementen waaruit een roman of verhaal is opgebouwd, zoals personages, decor, situatie, thematiek. Je maakt kennis met diverse werkmethodes en onderzoekt welke jou het meeste ligt. Je krijgt een uitgewerkt model aangereikt als inspiratie.

6 sessies

Docent:  nog te bevestigen

 

Literaire technieken
In deze module experimenteer je met de diverse aspecten van een literaire tekst, van structuur over dialogen tot setting en perspectief. Je ontdekt welke gevolgen jouw keuzes hebben voor je personages en bijgevolg je hele verhaal. Door tekstanalyse en schrijfopdrachten word je je beter bewust van de verschillende aspecten van een literaire tekst. Zo kom je tot een rijkere, meer gelaagde roman of verhalenbundel.

10 sessies

Docent: Peter De Voecht 

 

Literaire context
Aan de hand van Nederlandstalige werken ontdek je hoe de techniek van het prozaschrijven in de 20e eeuw evolueerde en krijg je informatie over literaire stromingen en invloeden. Je leert lezen als een schrijver en reflecteert op die manier ook over je eigen schrijfstijl.

6 sessies

Docent: Ellen Van Pelt 

 

Projectdagen en feedbackgroepjes
Tijdens de projectdagen in het eerste jaar wordt de praktijk van de feedbackgroepjes geconsolideerd. Je leert op de juiste manier feedback te vragen en feedback te geven op elkaars werk. Er zijn zes begeleide projectdagen. Verder rekenen we erop dat je met je feedbackgroep maandelijks (met uitzondering van de maanden waarin er een projectdag valt) een feedbackgroep organiseert. Deze feedbackmomenten vormen meteen ook een stimulans om gestaag voort te werken aan je eigen literaire project.

De projectdagen vinden altijd plaats op zaterdag. De tussenliggende feedbackmomenten spreek je onderling af met jouw groepje.

Begeleiding: Els Moors – Aline Saks – Willem van Zadelhoff – Chris Ceustermans – Anne Provoost

 

Tweede jaar

Uitdieping
In deze workshop schaaf je verder aan je schrijftechniek en bouw je wat je in het eerste jaar leerde verder uit. Je gaat op zoek naar je eigen stem, leert kritisch naar je eigen tekst kijken en zoekt oplossingen voor knelpunten.

10 sessies

Docenten:  Ingrid Vander Veken (woensdag) en Willem van Zadelhoff (zaterdag)

 

Literaire veld
Hoe treed je met je werk naar buiten? Hoe ziet het literaire landschap eruit en hoe kun je jouw plaats daarin verwerven? Hoe werkt een uitgeverij en hoe contacteer je die het beste? En wat zijn jouw rechten als auteur? Op deze en andere vragen bieden we je een antwoord.

4 lezingen

Docenten: gastdocenten uit de literaire wereld

 

Projectdagen en feedbackgroepjes
Ook in het tweede jaar wisselen projectdagen en feedbackgroepjes zich af. Tijdens de projectdagen krijg je nu individuele feedback op jouw literaire project.

 

Vakjury
Gedurende de eerste twee jaren van de opleiding werk je aan een eigen manuscript. Op het einde van deze twee jaar kan je dit manuscript voorleggen aan een vakjury. Deze bepaalt of je manuscript voldoende rijp is om voor te stellen aan een uitgever.


Publicatiejaar (optioneel derde jaar)

Pitch bij uitgevers

In de loop van februari van het volgende jaar organiseert SchrijversAcademie een pitchingdag met enkele uitgevers. Bedoeling is dat je met hen in gesprek gaat en leert hoe zij op je werk reageren.

Mogelijk leiden deze gesprekken tot een samenwerking met een van deze uitgevers. Hier geldt echter geen enkele verplichting, noch voor de uitgevers om werk van studenten te publiceren, noch voor de studenten om met betreffende uitgevers in zee te gaan.

Voorafgaand aan de pitchingdag krijg je een workshop waarin je je kan voorbereiden op deze pitch.

 

(Noot: voor deelname aan workshop en pitch vraagt SchrijversAcademie een kleine extra bijdrage)

 

Voel je je nog niet klaar om je manuscript aan uitgevers voor te leggen of raadt de vakjury je aan om nog verder te werken aan je project, dan kan je opteren voor een publicatiejaar.

Het zwaartepunt van dit publicatiejaar ligt op de verdere individuele projectbegeleiding. Dit gebeurt door een projectbegeleider die je zelf kiest.

Daarnaast krijg je ook enkele bijkomende workshops rond spreken in het openbaar en werken met een uitgever.